Strips

[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” width=”1/1″ tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”]

Strips

StripsBarthel Brussee is kunstenaar. Hij tekent en schildert en sinds kort is hij ook striptekenaar. Bij Uitgeverij De Muze verscheen in april 2017 het prachtige full-colour stripalbum Dada in Leiden – over de voorstelling der Dadaïsten in de Leidse schouwburg.

In 1923 gaf een groep kunstenaars -overwegend leden van de avant-garde kunstbeweging De Stijl- een reeks voorstellingen, die ze de Dada-tournee of Dada-veldtocht noemden. Deze voorstellingen waren volkomen nieuw en werkten bijzonder ontregelend. Het publiek -dat tot dan niet veel meer gewend was dan een keurig concert of hooguit een geëngageerd toneelstuk van Heijermans- wist niet wat het aan moest met artiesten die midden in de zaal dierengeluiden gingen staan maken. Vilmos Huszàr wist met zijn mechanische danser de mensen nog wel enthousiast te krijgen, maar het vage gefilosofeer van Van Doesburg kon op minder begrip rekenen. Ook de eindeloze onzingedichten die Kurt Schwitters declameerde kregen weinig bijval. Het pianospel van Nelly van Moorsel (die voor de gelegenheid de artiestennaam ‘Petro van Doesburg’ aannam) kreeg uiteenlopende reacties. Stukken van Satie werden gewaardeerd, maar de experimentele muziek van Jakob van Domselaer was voor de meeste mensen een brug te ver.
Grote delen van het publiek voelden zich bekocht en eisten hun geld terug, anderen -in Leiden vooral studenten- vonden het wel amusant en stookten het vuurtje nog wat verder op.

De Leidse kunstenaar Barthel Brussee laat de avond van de Dada-veldtocht in Leiden nauwgezet herleven. Met veel gevoel voor historie en oog voor detail tekent hij Leiden aan het begin van de 20ste eeuw. (Let bijvoorbeeld op de voorgevel van de Leidse schouwburg!).
Geschiedkundig niet verantwoord, maar zeer wel mogelijk, is het liefdesverhaal dat Brussee erin verweven heeft, maar voor de verdere historische context van dit stripverhaal staat kunsthistoricus Herbert Mattie garant.

[divider line_type=”No Line” custom_height=”30″][nectar_btn size=”medium” button_style=”regular-tilt” button_color=”Accent-Color” icon_family=”none” url=”http://www.uitgeverijdemuze.nl/wp/?product=dada-in-leiden” text=”Bestellen”][/vc_column][/vc_row]